"Milane, nechtěl bys nás učit morse?", otázka kamarádů....

Neznám u svých vrstevníků krásnější otázku. Už jen to, že se někdo  chce naučit tu kouzelnou píseň komunikace, tak to u mne vyvolává pocit slasti. Morse vždy patřila k tomu nádhernému a prostému systému pro spojování a má i dnes někdy obrovský význam. No jo, ale jak na to? Ty tam jsou naše radiokluby. Pokud se scházíme, tak většinou v hospodách u piva. Dost dobře si nedovedu představit, jak budu na bzučáku mlátit v hospodě do klíče. Kdysi mne napadlo, že bude daleko lepší, pokud si i přímo při výuce budeme zvykat na skutečný provoz. Chce to jen nějaký jednoduchý CW TCVR. Na vzdálenost několika metrů, pak stačí jen kus drátu jako anténa. Jak je u mne známo, jsem čínský elektronický závislák. Zkrátka miluji různé čínské stavebnice. Jedna z nich je i Pixie, která se dá dnes už koupit za necelou stokorunu. Pixie je však dosti nevhodně navržena bez příposlechu do sluchátek (verse PIXIE_4.3 má už piezo zvukový měnič). Učit někoho staršího na ruční klíč, tak to nevede k úspěchu. Zkrátka daleko efektivnější je výuka již přímo na elektronický klíč s pádlem. Většinou se to zvládne daleko rychleji jak na ruční klíč. U Pixie je zaručen již správný způsob odskoku oscilátoru při vysílání a příjmu. Tedy nutná to podmínka pro QZF (mimochodem, zjistil jsem, že 90 procent HAMů nezná tuto zkratku). QZF - nalaď se na můj kmitočet. Pokud použijeme obvodu z Rockmite, pak jsme dokonce schopni udělat Pixie na dva kmitočty. To je pak obrovská výhoda. Jaká je tedy idea? Použijeme klasický Pixie koupený v Číně. Provedeme drobné úpravy podle schematu.


Na samostatné universální desce (z Číny) provedeme klíčovací obvod za použití obvodu od N0XAS pro Rockmite.



Obě desky vhodně propojíme a vznikne nám dvoukmitočtový Pixie, vhodný i pro běžný provoz, či pro výuku CW. Pokud použijeme Xtal 3579,45 kHz, pak náklady jsou minimální. Má to však jednu smůlu, že na tomto kmitočtu se nám bude špatně spojení navazovat. Daleko efektivnější je použít kmitočtu pro QRP spojení - 3560 kHz. Kde se dá tento krystal sehnat je popsáno níže. Případně si ho můžete objednat u Ondry OK1CDJ v jeho hamshop.cz. Vše je tak jednoduché, že se dá vyrábět i 8 letými kluky (odzkoušeno na vlastním vnuku).



Takto vypadá Pixie Duo bez klíčovacího obvodu. Mimochodem - Na setkání QRP (18.3.2017 Chrudim) budu sebou mít  ten obvod od N0XAS, přihlaste se.


Světová premiéra :) Pixie - Duo, aneb Pixina na dva kmitočty...

Dnes jsem konečně dokopal projekt Pixie na dva kmitočty. Adapter RM jsem udělal na universální desce. Celek je zatím jako vrabčí hnízdo, ale naprosto funkční. Docela mne šokovalo i to, že jsem místo tranzistoru 8050 dal výkonový tranzistor 2SC1162 (je např. v TCVR HB-1B jako koncový tranzistor). Ten tranzistor má betu malinko pod 400. Rádio ožilo a nádherně to poslouchá. Ještě by to chtělo dát do krabičky, ale to je u mne vždy veliký problém HI.



První QSO bylo s Karlem OK1DWF.